ההיסטוריה של האופנה הישראלית

ההיסטוריה של האופנה הישראלית

 

מעקב אחר ציוני דרך בעולם האופנה הישראלית עוזר לנו לגלות ולהבין יותר את הזהות הישראלית וללמוד על ההיסטוריה של המדינה הצעירה. כל מי שעוקב אחרי התפתחות עולם האופנה בארץ יכול לגלות ציוני דרך חשובים ומהותיים בתחום האופנה הישראלית כמו סגנון הלבוש של הפועלים שאפיין את קוד הלבוש בשנות ה-40 של המאה הקודמת, הסגנון הכנעני והמקראי שאפיין את שנות ה-50, הלבוש ההיפי בשנות ה-70, סצנת אופנת הרוק בשנות ה-80 וכך הלאה. 

בשנים האחרונות החלו מעצבי אופנה ישראלים לככב בעולם ולפרוץ החוצה. ישנם מעצבים מקומיים מוכרים שהצליחו לפרוץ מעבר לשוק המקומי, ביניהם מעצבי אופנה ותיקים כמו גדעון אוברזון ומיכל נגרין, אך יש גם מעצבי אופנה חדשים וצעירים כמו אלון ליבנה שעיצב שמלה בלתי נשכחת לליידי גאגא וזכה להלביש עוד שלל נשים מפורסמות בעולם, דורית בר אור שדורגה על ידי ווג הבריטי כאחת מ-11 מעצבי האופנה החמים בקיץ 2013, וכמובן המעצבת הישראלית ענבל דרור שזכתה לפרסום עולמי בעקבות השמלה שעיצבה עבור ביונסה לטקס פרסי האמי בשנת 2016, ועוד היד נטויה.

לקריאה על מעצבי האופנה המובילים בישראל

סיבה זו יחד עם העובדה שמדינת ישראל עומדת לחגוג בקרוב 70 שנים להיווסדה, מייצרות לנו הזדמנות מצוינת לבחון כיצד האופנה המקומית משתנה לאורך השנים, החל מכובע טמבל ומכנסי חאקי קצרים ועד חולצות הבטן הפופולריות כיום בקרב הנשים. 

70 שנה של אופנה ישראלית

בשנות ה-40, רגע לפני הקמת מדינת ישראל, אופיינה התקופה ברוח מרד הנעורים של החלוצים באותה תקופה, נשים רבות אימצו את סגנון הלבוש שאפיין את הפועלים בתקופה זו, לכן הן לבשו מכנסי חאקי קצרים, חולצות מכופתרות עם צווארון, סנדלים תנכ”יים וכמובן כובע טמבל עם שוליים. ראוי לציין כי האופנה הישראלית בשנות ה-40 ביטאה את מרד הנעורים באותה תקופה, במקום החליפות המחויטות שאפיינו את האופנה באירופה, הנשים הישראליות העדיפו מכנסי עבודה קצרצרים שהתאימו גם לאקלים החם בארץ.

בתקופה זו מפעל אתא המיתולוגי התווה את עולם עיצוב האופנה בשנות ה-40, מעצבי האופנה של המפעל עיצבו בגדים שהתאימו לרוח התקופה החלוצית והצברית, לכן הצבעים ששלטו באותה תקופה היו חאקי, כחול ולבן. אתא היוותה אבן דרך לתעשייה הישראלית לפרוץ את דרכה לשווקים בחו”ל ואחריה קמו מפעלים נוספים כגון פולגת על כל חטיבותיה , גוטקס ועוד. 

בשנות ה-50 האופנה הישראלית השתנתה. בשנת 1954 הקימה רות דיין את משכית, מפעל ממשלתי שהפך תוך זמן קצר לשם נרדף לאופנה ישראלית מקורית. בתחילת שנות ה-50 היה נהוג לשלב בין גזרות מודרניות לאלמנטים מקוריים מהפולקלור הארץ ישראלי ומהעדות השונות. בגדים רבים עוצבו בהשראה אתנית ויוצרו מאריגים גסים, מצמר ומכותנה באריגת יד. בין פרטי הלבוש הפופולריים באותה תקופה ניתן למצוא גלביות, טוגות, שמלות מדבריות, סנדלים בעיצוב מקורי ובהשראה תנכית, שמלות מעוטרות ברקמות עדינות ואותנטיות שהתנופפו ברוח.

למעשה נולד קו עיצוב אופנה חדש בסגנון ים תיכוני וארץ ישראלי. נשות הפוליטיקאים בשנות ה-50 וגם לאחר מכן לבשו בגאון את הבגדים האופנתיים שעוצבו במשכית, כיום פרטי הלבוש מבוקשים על ידי אספנים בארץ ובעולם. באותה תקופה נשים רבות לבשו גם מכנסיים קצרים וצמודים במקומות הנכונים, נשים צעירות נהגו להשתתף בפעילויות ספורטיביות שחלקן היו שמורות רק לגברים, לדוגמה משחקי כדורגל, הן הפגינו רגליים חטובות ולבשו שורטס עם גומי במכפלות. 

בתקופה זו ניתן לראות כיצד תל אביב הפכה לבירת האופנה בארץ: נשים וגברים אמידים החלו להתגנדר, ב-1950 התקיימה גם תחרות היופי הראשונה בישראל, ושבועון לאישה שיזם את תחרות היופי נחשב לגורם החשוב והמשפיע ביותר בעולם עיצוב האופנה הישראלית. 

בשנות ה-60 מעצבי האופנה הישראלים החלו באימוץ טרנדים בינלאומיים ולמעשה מתקופה זו והלך מיטשטש הגבול בין האופנה הארץ ישראלית לאופנה העולמית. אחד הטרנדים באותה תקופה היה ללבוש שמלות פרחוניות מכותנה, עם או ללא שרוולים, כאשר המגמה הפרחונית התאימה לרוח התקופה ולסגנון הלבוש של ההיפים בארה”ב. כדאי לדעת כי בסוף שנות ה-60 לאחר הניצחון במלחמת ששת הימים ובגלל השפעת ילדי הפרחים, האופנה הישראלית השתנתה לבלי הכר – חנויות כולבו חדשות נפתחו ובטלוויזיה שידרו תוכניות על אופנה, אשר חשפה את האוכלוסייה המקומית לאופנה הבינלאומית ולטרנדים חדשים, וקם דור חדש של מעצבי אופנה.

בשנות ה-70 החלו לפעול בארץ מעצבים צעירים ויצירתיים, ביניהם גדעון אוברזון שהציג מכנסי הרמון עם המראה המנופח ובעלי קו מותן נמוך. בתקופה זו ניתן לראות השפעה עצומה של הטרנדים שהגיעו מבתי האופנה המובילים בארה”ב ובאירופה. עם זאת, לאופנה הישראלית השתרבבו סממנים של אופנה צברית כמו מעיל דובון, נעלי בית של המגפר ועוד.

שנות ה-80 העליזות התבססו על השפעות הדיסקו. ישראלים רבים החלו ללבוש טי שירטס, ג’ינסים משופשפים ופרטי אופנה בשלל צבעים ועיצובים מקוריים. בתקופה זו החלו מותגי אופנה מקומיים וחדשים להתחרות זה בזה, ביניהם ראש אינדיאני, דלתא, קסטרו ופלפל, הם נאלצו להתחרות גם מול מותגי האופנה הבינלאומיים שהחלו לחדור לשוק המקומי.

שנות ה-90 מאפיינות את השפעה עולם הרוק על האופנה הישראלית, ומתקופה זו החלו מעצבי אופנה מקומיים להתחיל את צעדיהם הראשוניים גם בשווקים הבינלאומיים. חנויות אופנה רבות נפתחו בקניונים ומותגים בינלאומיים מובילים נמכרו בארץ והשפיעו על האופנה המקומית. 

אפשר בהחלט לראות שהחל משנות ה- 60 האופנה הישראלית הושפעה מאוד מהאופנה בעולם והגבולות בין אופנה ישראלית ואופנה בינלאומית החלו לטשטש, אך גם בתקופות אלו ולאורך כל הדרך עד היום, האופנה הישראלית מצליחה לבטא את עצמה גם כשהיא מאמצת טרנדים מהעולם.

 להרשמה לקורס עיצוב שמלות כלה וערב ופרטים נוספים, צרו קשר  או דברו איתנו בטלפון   1700-700-98

למידע על קורסים שיכולים לעניין:

 

למאמרים נוספים על עיצוב אופנה

 

 

 

דף הבית » מאמרים מקצועיים » ההיסטוריה של האופנה הישראלית

 

תגובות

2018-07-12T10:30:40+00:00